Μαθησιακοί Στόχοι | Λεξιλόγιο| Κατακτώντας την Αναζήτηση Ιστού | Πλοήγηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης | Δραστηριότητα – Ασφαλής πλοήγηση στον Ιστό | Τελικό κουίζ | Τι μάθατε σε αυτό το μάθημα

Καλώς ήρθες στο μάθημα για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και τον γραμματισμό στα μέσα ενημέρωσης και την πληροφόρηση! Μεταφέρετε τις γνώσεις και τις δεξιότητές σας στο επόμενο επίπεδο σε αυτό το μάθημα εξερευνητικού επιπέδου. Αυτή η ενότητα επικεντρώνεται στην εκμάθηση των βασικών εννοιών πίσω από τον γραμματισμό στα μέσα ενημέρωσης και την πληροφόρηση, καθώς και στην εφαρμογή απλών στρατηγικών για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης που εφαρμόζεται σε περιβαλλοντικά γεγονότα. Στο τέλος αυτής της ενότητας, θα έχετε βασικές δεξιότητες γραμματισμού στα μέσα ενημέρωσης και πληροφόρησης για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σε αυτήν την ενότητα, θα αξιολογήσετε την ικανότητά σας να εντοπίζετε, να αμφισβητείτε και να καταπολεμάτε την παραπληροφόρηση που σχετίζεται με την κλιματική αλλαγή και τα περιβαλλοντικά ζητήματα, ενώ παράλληλα θα αξιολογήσετε τις δεξιότητές σας στα μέσα ενημέρωσης και την πληροφορία. Οι μαθησιακοί στόχοι είναι οι εξής:

  • Αύξηση της δικής σας επίγνωσης της πολύπλοκης φύσης των περιβαλλοντικών ζητημάτων και κατανόηση της σημασίας της πρόσβασης σε ακριβείς πληροφορίες για τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων.
  • Ανάπτυξη των βασικών σας δεξιοτήτων για την πλοήγηση σε διάφορες πλατφόρμες μέσων ενημέρωσης, ώστε να βρίσκετε αποτελεσματικά αξιόπιστες και έγκυρες περιβαλλοντικές πληροφορίες.
  • Εξοπλιστείτε με στρατηγικές για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και των προκατειλημμένων αφηγήσεων γύρω από περιβαλλοντικά θέματα.

Ολόκληρο το μάθημα διαρκεί περίπου 2 ώρες. Είναι δυνατό να ολοκληρώσετε το μάθημα σε μία συνεδρία ή σε περοσσότερες.

Αρχή σελίδας

Λεξιλόγιο – ας δούμε μαζί τους βασικούς ορισμούς!

Αρχή σελίδας

Αυτή η πρώτη δραστηριότητα της ενότητας στοχεύει να σας ενδυναμώσει με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που απαιτούνται για να διεξάγετε αποτελεσματικές αναζητήσεις στο διαδίκτυο και να πλοηγείστε με ασφάλεια σε διαδικτυακό περιεχόμενο. Η κατανόηση της κλιματικής αλλαγής και άλλων περιβαλλοντικών προκλήσεων είναι απαραίτητη, καθώς αυτά τα ζητήματα επηρεάζουν σημαντικά τις κοινωνίες και τις οικονομίες παγκοσμίως. Τα μέσα ενημέρωσης διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση της αντίληψης του κοινού και στον επηρεασμό των στάσεων απέναντι σε περιβαλλοντικά θέματα.

Αναπτύσσοντας αυτές τις δεξιότητες, μπορείτε να καλλιεργήσετε τεκμηριωμένες συζητήσεις και να ενδυναμώσετε άλλους να πλοηγούνται υπεύθυνα στα μέσα ενημέρωσης στο πλαίσιο περιβαλλοντικών ζητημάτων.

Δείτε αυτήν την παρουσίαση και εξοικειωθείτε με τα βασικά θέματα σχετικά με την αναζήτηση στο διαδίκτυο και τον τρόπο φιλτραρίσματος των διαδικτυακών πληροφοριών:

Ας αφιερώσουμε λίγο χρόνο για να αναλογιστούμε πώς ασχολείστε με τις περιβαλλοντικές πληροφορίες στα μέσα ενημέρωσης. Σκεφτείτε τις εμπειρίες σας και αναλογιστείτε τις ακόλουθες ερωτήσεις:

Ερωτήσεις αναστοχασμού:

  • Μπορείτε να θυμηθείτε ένα άρθρο ειδήσεων, μια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή ένα βίντεο σχετικά με περιβαλλοντικά ζητήματα που τράβηξε την προσοχή σας; Τι το έκανε να ξεχωρίσει;
  • Πώς καθορίζετε εάν οι περιβαλλοντικές πληροφορίες που συναντάτε είναι αξιόπιστες και έμπιστες;
  • Έχετε συναντήσει ποτέ παραπληροφόρηση ή παραπλανητικές πληροφορίες σχετικά με περιβαλλοντικά ζητήματα; Πώς τις εντοπίσατε;
  • Αναλογιστείτε τις συνήθειές σας στην κατανάλωση των μέσων ενημέρωσης σχετικά με τα περιβαλλοντικά νέα και πληροφορίες. Αναζητάτε ενεργά περιβαλλοντικό περιεχόμενο ή το συναντάτε παθητικά στη ροή σας;
  • Κατά τη γνώμη σας, πώς μπορεί η παιδεία στα μέσα ενημέρωσης και την πληροφορία να βοηθήσει στην ευαισθητοποίηση και στην προώθηση δράσεων για περιβαλλοντικά ζητήματα;

    Αρχή σελίδας

Τώρα που μάθατε πώς να βρίσκετε και να φιλτράρετε πληροφορίες στο διαδίκτυο, θα προχωρήσετε στην επόμενη δραστηριότητα.

Αυτή η δραστηριότητα έχει ως στόχο να σας εφοδιάσει με έξυπνες και αποτελεσματικές στρατηγικές για την εύρεση και το φιλτράρισμα πληροφοριών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εστιάζοντας σε περιβαλλοντικά θέματα, και παρέχει πρακτικές τεχνικές για τον εντοπισμό αξιόπιστων πηγών, τη χρήση hashtags και λέξεων-κλειδιών, την αξιολόγηση της αξιοπιστίας του περιεχομένου και τη διασταύρωση πληροφοριών.

Επιπλέον, θα εξερευνήσετε το ρόλο των ιστοτόπων που ελέγχουν τα γεγονότα και θα μάθετε πώς να εξετάζετε κριτικά και να απαντάτε στην παραπληροφόρηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Έχετε μάθει στρατηγικές για την πλοήγηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το φιλτράρισμα της παραπληροφόρησης, τον εντοπισμό αξιόπιστων πηγών, τον έλεγχο των ισχυρισμών και την κριτική ανάλυση του διαδικτυακού περιεχομένου. Τώρα, ας εφαρμόσουμε αυτές τις δεξιότητες στην πράξη. Στην επόμενη δραστηριότητα, Πλοήγηση στον ιστό με ασφάλεια σε πραγματικά σενάρια, θα εφαρμόσετε την κριτική σας σκέψη σε πραγματικές καταστάσεις, μαθαίνοντας πώς να αναγνωρίζετε πιθανές διαδικτυακές απειλές και να παραμένετε ασφαλείς κατά την περιήγησή σας στον ιστό. Ετοιμαστείτε να οξύνετε ακόμη περισσότερο τον ψηφιακό γραμματισμό σας

Αρχή σελίδας

Δραστηριότητα – Ασφαλής πλοήγηση στον Παγκόσμιο Ιστό σε πραγματικά σενάρια

Ας κάνουμε τη γνώση πράξη! Θα πρέπει να εξασκηθείτε στην αναζήτηση αξιόπιστων πληροφοριών για την κλιματική αλλαγή ή στην εύρεση εκπαιδευτικών πόρων για την προστασία του περιβάλλοντος.

Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να εξασκηθείτε σχετικά με την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο, ενώ ερευνάτε περιβαλλοντικά θέματα και εντοπίζετε αξιόπιστες πηγές.

Οδηγίες:

Σενάριο: Φανταστείτε ότι ερευνάτε «τρόπους μείωσης της ρύπανσης από πλαστικά» για ένα εργαστήριο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης. Κατά την αναζήτηση, συναντάτε αντικρουόμενες πληροφορίες, παραπλανητικά άρθρα και ιστότοπους με υπερβολικές διαφημίσεις.

Η εργασία σας:

Ενεργοποιήστε το SafeSearch σε μια μηχανή αναζήτησης της επιλογής σας και πραγματοποιήστε μια αναζήτηση με θέμα «τρόποι μείωσης της ρύπανσης από πλαστικό».

Εντοπίστε τρεις αναξιόπιστες πηγές με βάση ενδείξεις όπως εντυπωσιαστικοί τίτλοι, έλλειψη αξιόπιστων συγγραφέων ή υπερβολικές διαφημίσεις.

Βελτιώστε την αναζήτησή σας χρησιμοποιώντας προηγμένα φίλτρα (π.χ. ταξινόμηση με βάση τις πρόσφατες δημοσιεύσεις ή χρήση φίλτρων τομέων όπως site:.gov ή site:.edu για έγκυρες πηγές).

Αποτελέσματα:

Τώρα που τελειώσατε με την εργασία σας, σκεφτείτε τα ακόλουθα ερωτήματα:

Ποιες στρατηγικές σας βοήθησαν να βρείτε πιο αξιόπιστες περιβαλλοντικές πληροφορίες;

Πώς μπορείτε να διδάξετε σε άλλους να διακρίνουν τις αξιόπιστες περιβαλλοντικές πηγές από τις παραπλανητικές;

Μέσω αυτής της δραστηριότητας, εξασκηθήκατε σε βασικές δεξιότητες για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο και τον εντοπισμό αξιόπιστων περιβαλλοντικών πληροφοριών. Ενεργοποιώντας το SafeSearch, αναγνωρίζοντας αναξιόπιστες πηγές και βελτιώνοντας την αναζήτησή σας χρησιμοποιώντας προηγμένα φίλτρα, ενισχύσατε την ικανότητά σας να αξιολογείτε κριτικά το διαδικτυακό περιεχόμενο.

Μάθατε τη σημασία της επαλήθευσης των πηγών, της διασταύρωσης των πληροφοριών και της χρήσης έγκυρων τομέων όπως .gov ή .edu για αξιόπιστη έρευνα. Προχωρώντας προς τα εμπρός, μπορείτε να εφαρμόσετε αυτές τις στρατηγικές για τη διάκριση αξιόπιστων πηγών από παραπλανητικές, προωθώντας τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων στον τομέα της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και όχι μόνο.

Αρχή σελίδας

Τελικό κουίζ

Σε αυτή τη δραστηριότητα, θα επιδείξετε την κατανόηση των αποτελεσματικών στρατηγικών αναζήτησης στο διαδίκτυο, των πρακτικών ασφαλούς πλοήγησης και των βασικών δεξιοτήτων σας για την εύρεση, το φιλτράρισμα και την υπεύθυνη αξιολόγηση πληροφοριών στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.

Αρχή σελίδας

Τι μάθατε σε αυτό το μάθημα:

Σε αυτό το μάθημα, αποκτήσατε πολύτιμες δεξιότητες για την πλοήγηση και την αξιολόγηση των πληροφοριών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ακολουθεί μια περίληψη των βασικών σημείων:

Αξιολόγηση της αξιοπιστίας: Μάθατε πώς να αξιολογείτε την αξιοπιστία των συγγραφέων και των πηγών, εστιάζοντας στα προσόντα και την αντικειμενικότητα και όχι στη δημοτικότητα ή στις μετρήσεις συμμετοχής.

Χρήση προηγμένων εργαλείων αναζήτησης: Ανακαλύψατε πώς οι προηγμένες επιλογές αναζήτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να σας βοηθήσουν να βρείτε στοχευμένες, ακριβείς πληροφορίες, καθιστώντας τις αναζητήσεις σας πιο αποτελεσματικές και αξιόπιστες.

Κριτική και σκεπτικιστική νοοτροπία: Κατανοείτε πλέον τη σημασία της προσέγγισης των πληροφοριών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με κριτική και σκεπτικιστική νοοτροπία, ώστε να αποφεύγετε την παραπληροφόρηση και να λαμβάνετε τεκμηριωμένες αποφάσεις.

Μάθατε πώς να εντοπίζετε και να αποφεύγετε το εντυπωσιοθηρικό περιεχόμενο που έχει σχεδιαστεί για να παραπλανήσει ή να δημιουργήσει επισκεψιμότητα, εστιάζοντας αντ’ αυτού σε αξιόπιστες και τεκμηριωμένες πληροφορίες.

Επόμενο επίπεδο: Επαγγελματίας

Τώρα που έχετε κατακτήσει τα βασικά στοιχεία της αξιολόγησης και του φιλτραρίσματος των πληροφοριών, ήρθε η ώρα να προχωρήσετε τις δεξιότητές σας στο επόμενο επίπεδο της κριτικής αξιολόγησης των πηγών πληροφόρησης στην ψηφιακή εποχή.

Στην επόμενη ενότητα θα μάθετε τη σημασία του να παραμένετε ενημερωμένοι και να αξιολογείτε κριτικά τις πηγές πληροφοριών στην ψηφιακή εποχή. Έχει σχεδιαστεί για να σας εξοπλίσει με τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τα εργαλεία που απαιτούνται για να περιηγηθείτε στο πολύπλοκο και συνεχώς εξελισσόμενο ψηφιακό τοπίο, δίνοντάς σας τη δυνατότητα να γίνετε ενημερωμένοι, αφοσιωμένοι και υπεύθυνοι ψηφιακοί πολίτες, ιδίως σε περιβαλλοντικά θέματα.

Αρχή σελίδας